این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لازم است بنا به سوگندی که بعنوان اعضای شورا در آغاز هردوره  در برابر کلام الله مجید مبنی بر تلاش در جهت حفظ امانت و انجام هرچه بهتر وظایف و خدمت به مردم یاد می کنیم، در مقابل کج سلیقه گی ها و سوء مدیریت های فاحش مماشات نداشته و در مسیر صرفه و صلاح شهر و شهروندان حرکت کنیم. 

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، رضا امینی صبح امروز (یکشنبه) در یکصد و سی و ششمین صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: با عرض تبریک روز مباهله پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله و سلم  و گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان سرافراز، به میهن اسلامی روز خانواده و تکریم بازنشستگان را به خانواده های عزیز اصفهانی خصوصاً باز نشستگان عزیز تبریک عرض نموده و از شهرداری محترم هم می خواهم که با توجه هرچه بیشتر به امور بازنشستگان درحفظ حرمت وکرامت آنان بیش از گذشته بکوشد.

وی افزود: ذکر اول به شهردار محترم اصفهان به استناد ماده 82 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375 همراه با اصلاحات ازجمله مقولات مهم زندگی شهری درجهان امروز، به ویژه کلان شهرها و موضوعات مدنظر مدیران و برنامه ریزان شهری حمل ونقل عمومی است که معمولاً با استفاده از منابع دولت و مشارکت مردم جهت رفع نیاز اقشار متوسط و ضعیف جامعه محقق می گردد. نقش و کارکرد  هریک از سازمان ها و بخش های این حوزه ازجمله قطارشهری، تراموا، منوریل، تاکسی، مینی بوس، اتوبوس های بین شهری و اتوبوس های درون شهری درجابجائی مسافر انکارناپذیروبا پیشرفت وتوسعه شهرها توجه به حوزه حمل و نقل عمومی ضرورت بیشتری می یابد.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: طی سال های متمادی، شهرداری ها با همکاری دولت و بعنوان متولی مستقیم حمل و نقل عمومی، خدمات موثری مانند احداث خطوط قطار شهری در کلان شهرها و توسعه ناوگان های تاکسیرانی و اتوبوسرانی به شهروندان ارائه نموده اند.

امینی اضافه کرد: گسترش بی رویه شهرها و افزایش وظایف شهرداری ها، و کاهش حمایت های دولتی، موجب محدودیت منابع گردیده و لاجرم مدیران شهری در صدد افزایش بهره وری و استفاده حداکثری از منابع بوده  وخصوصا ً در بخش اتوبوسرانی کوشیده اند تا با استفاده بهینه از منابع و اغتنام فرصت ها میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی را کاهش  داده به ارتقاء کیفیت خدمات آن بپردازند.

وی گفت: در هفته گذشته و ایام عید غدیر، با تبلیغات گسترده و فراگیر شهرداری اصفهان، در میادین و خیابان ها و فضاهای شهری، مردم شهرخبر خرید و ورود  80 دستگاه اتوبوس شهری با قیمت 225 میلیارد تومان به ناوگان اتوبوسرانی را شنیدند، اگرچه افزایش هرتعداد اتوبوس به ناوگان مغتنم و در ارتقاء کیفیت خدمات اتوبوسرانی موثر است و ذائقه مردم را تاحدی شیرین می کند اما نحوه اطلاع رسانی و تبلیغات و اظهارات حکایت از آن داشت که گویا شق القمری اتفاق افتاده است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: لازم است بنا به سوگندی که بعنوان اعضای شورا در آغاز هردوره  در برابر کلام الله مجید مبنی بر تلاش در جهت حفظ امانت و انجام هرچه بهتر وظایف و خدمت به مردم یاد می کنیم، در مقابل کج سلیقه گی ها و سوء مدیریت های فاحش مماشات نداشته و در مسیر صرفه و صلاح شهر و شهروندان حرکت کنیم. 

امینی اظهار کرد: اینجانب برخود فرض می دانم جهت تنویر افکار عمومی، به ناگفته های  دو  قرار داد خرید اتوبوس به ظرفیت های 110 دستگاه و 350 دستگاه اشاره ای کوتاه داشته باشم ، در سال 1394 شهرداری اصفهان مراحل فنی و اداری عقد 2 فقره قرار داد خرید اتوبوس از شرکت اسکانیا (عقاب افشان) یکی به منظور خرید110 دستگاه  اتوبوس 15 متری (که بعداً به 137 دستگاه افزایش یافت) و قرارداد دیگر برای خرید 350 دستگاه 12 متری را طی نمود. 

وی تاکید کرد: حدود 90 دستگاه از اتوبوس های قرارداد اول در چند مرحله برای راه اندازی خطوط بی آر تی  خیابان های  جی و باهنر، به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شد. وتعداد حدود 40 دستگاه از آن هم در اوایل زمان مدیریت شهردار منتخب دوره پنجم به ناوگان اضافه گردید.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: متاسفانه  و در عین ناباوری علیرغم وجود قرار داد رسمی و تعهدات فروشنده، قرارداد خرید 350 دستگاه اتوبوس به قیمت هر دستگاه 450 میلیون تومان که طی اصلاحیه ای  بر اساس تغییرات فنی ، مبلغ هر دستگاه به  485 میلیون تومان افزایش یافت لغوگردید، اکنون این سوالات از شهردار محترم مطرح است که علت لغو قرار داد (علیرغم قطعی بودن آن ) چیست؟ با توجه به آشکار بودن نیاز به اتوبوس های خریداری شده، دلیل عدم پیش پرداخت قرارداد که موجب لغو قرارداد شده چه بوده است؟و  با توجه به نقد و غیر نقد بودن وجه خرید اتوبوس ها که شرایط مطلوبی را به دلیل ضعف نقدینگی در شهر داری فراهم نموده بود، لغو قرارداد از سوی شهرداری با چه توجیهی انجام شده است؟

امینی اضافه کرد: بر اساس اطلاعات موجود قیمت اتوبوس ها تا تیرماه سال 1397هم کمتر از 700 میلیون تومان برای هر دستگاه تعیین و اعلام شده بود . یعنی با مبلغ 225 میلیارد تومان بیش از 300 دستگاه اتوبوس قابل خریداری بود که با تعلل شهرداری این فرصت از دست رفت.در مشخصات فنی اتوبوس های خریداری شده مدل آنها 96 یا 97 قید شده است و این حاکی از آن است که اتوبوس های خریداری شده همان اتوبوس های قبلی قرارداد مذکور است با این تفاوت که با حفظ و مراقبت ازفرصت طلائی قرار داد مذکور و عملیاتی شدن آن   قیمت خرید  هر دستگاه اتوبوس چهارصد و هشتاد و پنج میلیون تومان و متاسفانه با لغو ناشیانه قرارداد که در اثر سوء تدبیر و تصمیم سلیقه ای انجام شد قیمت هر دستگاه اتوبوس به یک میلیارد و هشتصد وبیست میلیون تومان افزایش یافت که توضیحات شهردار محترم اصفهان در خصوص علت این تصمیم گیری لازم و ضروری است.

وی گفت: به قرار اطلاع ، درزمان صدور مجوز انتشار اوراق مشارکت، شهرداری متعهد شده است که وجه اوراق را جهت خرید اتوبوس به منظور توسعه خطوط تندرو، استفاده نمایدکه براساس اقدام شهرداری و با ادعای توزیع عادلانه خدمات، اتوبوس ها  در سایر خطوط بکار گرفته شده است.با این تاخیرات غیر موجه خسارتهائی که به شهرداری و منابع مردمی آن وارد شده است اعدادو ارقامی نجومی است. یعنی با لغو قرارداد مورد اشاره،  اتوبوس ها به یک روایت حدود 4 برابر و به روایتی دیگر حدود 3 برابر قیمت قرارداد قبلی خریداری شده اند. بعبارت دیگر برای این اتوبوس ها بایستی کمتر از 40 میلیاردتومان پرداخت می شد که 225 میلیارد تومان پرداخت شده است. یعنی فقط در خرید تعداد 80  دستگاه اتوبوس، بیش از 185 میلیارد تومان خسارت وارد شده است و اگر قرار باشد شهرداری بقیه اتوبوس ها را تا سقف350 دستگاه نیز خریداری نماید بایستی علاوه براین خسارت، حدود 480 میلیارد تومان دیگر هزینه مازاد به شهرداری  تحمیل شود

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: بنابراین جمعاً نتیجه لغو قرارداد مورد اشاره  ایراد خسارت به میزان بیش از 650 میلیارد تومان برآورد می شود از ریاست محترم شورای اسلامی شهر خواهشمند است به استناد ماده 83 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375 همراه با اصلاحات ، موارد را به شهردار محترم اعلام و توضیحات ایشان را در جهت رعایت صرفه و صلاح شهرداری به اطلاع برسانند.

امینی ادامه داد: در خبرها شنیدیم که در هفته های گذشته طی دو حادثه مشابه در یکی از دهانه های سی وسه پل، ابتدا نوجوانی 12 ساله و سپس جوانی با حدود 18 سال سن دچارسانحه شدند که در مورد اول به فوت نوجوان انجامید و درمورد دوم منجر به آسیب دیدگی جدی و به کما رفتن جوان 18 ساله شد که حسب اطلاع، با لطف خدا به زندگی برگشته است.پس از حادثه اول مقام قضائی تاکید می نماید که با ایجاد موانع و محصور شدن محل، اشکالات مربوطه برطرف شود ، که مورد توجه واقع نمی گردد تا چند روز بعد شاهد تکرار حادثه و این بار برای جوانی 18 ساله باشیم.در گزارش های منتشره، دلیل حادثه، برق گرفتگی اعلام گردیده وتوسط مقام قضائی توصیه و تاکید شده است که تا رفع اساسی مشکل ، با تمهیدات لازم از ورود افراد به محل جلوگیری شود تا از تکرار حوادث مشابه جلوگیری شود. لیکن با عدم پذیرش مسئولیت موضوع از سوی مسئولین و متولیان  امر، حادثه تکرار و در نتیجه، موجب خشم و گلایه افکار عمومی شده است.متاسفانه گزارش های متفاوت سازمان آتش نشانی شهرداری در بیان ابعاد و دلایل حادثه هم بر شدت خشم نگرانی مردم افزوده است لذا از مسئولین حفظ و نگهداری پل های تاریخی میخواهم ضمن پاسخگوئی روشن و مستدل به دلایل حادثه ، تمهیداتی بیاندیشند تا  ضمن محافظت و مراقبت از جان  مردم ، از تکرار موارد مشابه جلوگیری شود.     

افزودن نظر

captcha