توضیحات وزیر راه درباره روند پروژه قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان
شنبه 30 شهریور 1398, 15:42

 

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-قم- تهران گفت: پیوستن به زنجیره حمل‌ونقل پیشرفته جهانی در این پروژه حائز اهمیت است اما پیش‌بینی زمانی را به دلیل چند عوامل ناشناخته نمی‌توانم اعلام کنم.

به گزارش رویش نیوز به نقل از تسنیم، محمد اسلامی ظهر امروز در حاشیه بازدید از پروژه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این پروژه یکی از پروژه‌های راهبردی در حوزه زیربنایی حمل‌ونقل است که از سال‌های گذشته آغاز شده و متأسفانه در دو سال اخیر با رکود و وقفه مواجه شده بود.

وی افزود: در این چند ماهه توفیق شد که موانع آن برطرف شود و تاکنون که ما اینجا حضور داریم بعد از ماه‌ها توقف این پروژه فعال‌ شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوع مهم مسافت تهران- قم- اصفهان نیست، گفت: پیوستن به زنجیره حمل‌ونقل پیشرفته جهانی در این پروژه حائز اهمیت است، راه ابریشم به‌صورت تاریخی به لحاظ عقلی و اقتصادی همیشه از این مسیر می‌گذشته، ازاین‌رو باید راه ابریشم جدید را با تکنولوژی پیشرفته که ارمغان حرکت سریع و اقتصادی را به همراه دارد سرمایه‌گذاری کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید حتماً در این مسیر سرمایه‌گذاری کنیم، بدون سرمایه‌گذاری در سرعت‌ بالا و ایمنی در حوزه حمل‌ونقل نباید انتظار در اختیار داشتن راه ابریشم را داشته باشیم و این موارد بایدهای ما در جمهوری اسلامی است که باید به آن پرداخته شود.

اسلامی با اشاره به بازدید امروز از این پروژه، تصریح کرد: این پروژه در حال فعالیت و تجهیز است و بین قم تا اصفهان منهای این 30 کیلومتر، 215کیلومتر زیرسازی آن نزدیک 70 درصد پیشرفت داشته که ایجاب می‌کند فعالیت را در این ناحیه افزایش دهیم تا زودتر به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به زمان بهره‌برداری کامل و پایانی این پروژه، افزود: با توجه به تغییرات داده‌ شده که در مفروضات این پروژه وجود داشت و بدون ضرورت، حجم مالی آن را افزایش داده بود موانع کاسته شد. البته مهم طول مسافتی است که این قطار طی می‌کند زیرا به‌صرفه نیست که توقف کوتاه داشته باشد و بلیت آن‌هم گران است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در واقع وزنه‌هایی که به‌ پای این پروژه بسته‌ شده بود را برطرف کردیم که بتوانیم نخستین الگوی حمل‌ونقل پیشرفته ریلی را در ایران به بهره‌برداری رسانده، از اینجا به شمال، جنوب، شرق و غرب برسانیم و این زنجیره تکمیل شود، پیش‌بینی زمانی را به دلیل چند عوامل ناشناخته نمی‌توانم اعلام کنم.

وی یادآور شد: دلیل آن مطالبات اجتماعی بوده برای برخی از نقاط که باید قطار از آن عبور کند و طراحی‌های لازم انجام شود، علاوه بر آن بخشی زیادی از آن مربوط به خریداری اراضی مسیر است که باید با مالکان مذاکره شود و تملک آن‌ها به کارشناسی نیاز دارد. خواهش دارم از مردمی که در مسیر قرار دارند، حتماً همکاری کنند چراکه باقیات‌الصالحات برای آن‌هاست.

 

افزودن نظر

captcha
ارسال
انصراف



این سایت با منابع شخصی راه اندازی شده است و حق تکثیر مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.