انتقاد جمعی از فرهنگیان به معرفی بطحائی برای وزارت آموزش و پرورش
یکشنبه 22 مرداد 1396, 15:11

 

جناب آقای بطحایی که خود را مقید به قانون می‌داند چگونه قانون منع تحصیلات دکترا همزمان با کار را برای معلمان اعمال می‌کرده، ولی خود همزمان با کار در وزارت مشغول تحصیل دکترا بوده؟

به گزارش رویش نیوز به نقل از رجانیوز جمعی از فرهنگیان با اشاره به سوابق و همکاران بطحائی، انتخاب او از سوی رئیس‎جمهور را مورد انتقاد قرار دادند و از حسن روحانی خواستند شخصیتی تحول‌خواه، خوش‌فکر، دارای متدولوژی، فکر و تیمی نو برای این وزارتخانه به جای بطحائی معرفی کند.

متن کامل نامه فرهنگیان بدین شرح است:

جای بسی شکرگزاری دارد که رئیس‌جمهور محترم در معرفی وزیر آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی به سرمایه درون آموزش و به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌داران کشور توجه کرده و حرمت یک میلیون و 100 هزار معلم را نگه داشته است. 

عملکرد وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم بسیار قابل نقد و تأمل است و جای بسی تأسف است که امید معلمان به‌واسطه مدیریت کُند و ضعیف دو وزیر آموزش و پرورش جناب آقای دکتر فانی و دکتر آشتیانی به ناامیدی گراییده که موجب افت آموزشی و تربیتی در کلیه سطوح دستگاه عظیم تعلیم و تربیت شده است. تیم وزارت آموزش و پرورش طی چهار سال دولت یازدهم فرصت‌های ارزشمندی را از دست داد و تنها چیزی که در کارنامه ضعیف دو وزیر و همکاران ایشان می‌توان برشمرد موارد ذیل است:

1ـ توقف اجرای برنامه‌های مرتبط با سند تحول بنیادین که در دولت‌های نهم و دهم ریل‌گذاری شده بودند. این امر موجب گلایه مقام معظم رهبری نیز شد. 

2ـ رونمایی از بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ آموزش و پرورش کشور با رقمی بالغ بر 8 هزار میلیارد و عدم پاسخگویی دکتر فانی و تیم ایشان. 

3ـ حذف مدیران توانمند و ارزشی و جایگزینی نیروهای بازنشسته و پیر او در سطح ستاد تا استان‌ها که متأسفانه این روند برخلاف سی و اندی سال گذشته به بدنه کارشناسی وزارت آموزش و پرورش تسرّی یافته است. باید اذعان کرد در دولت یازدهم با حضور دو وزیر نه‌تنها مدیران و معاونان وزیر تغییر کرده‌اند، بلکه اکثریت کارهای سیاسی نیز تغییر یافته است. 

4ـ برخلاف توصیه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری سیاست‌زدگی و سیاست در تمام سطوح آموزش و پرورش در دولت یازدهم موج می‌زند. 

5ـ به هم ریختگی و نابسامانی در وضعیت ساماندهی نیروی انسانی که موجب افزایش تراکم کلاس و ایجاد کلاس‌های 40ـ 50 نفره و صرفه‌جویی میلیاردی و تشویق وزیر توسط سازمان برنامه و بودجه شد. 

6ـ کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان که منجر به تضعیف این دانشگاه و از طرفی بر خلاف قانون برگزاری آزمون استخدام نیروی آزاد و تغییر مکانیسم جذب نیروی انسانی بر خلاف فرمایش‌های رهبری که منجر به بلاتکلیفی نیروهای حق‌التدریس و نهضتی شد. 

7ـ عدم تحقق برنامه پنجم توسعه علی‌رغم تمدید یک ساله 

8ـ عدم توجه به مطالبات معلمان خارج از کشور و از بین بردن عزت معلمان خارج از کشور با عدم پرداخت حقوق آنها در دولت یازدهم و نوع نگاه به مدارس خارج از کشور برخلاف منویات و فرمایش‌های صریح مقام معظم رهبری به صورتی که قصد تعطیلی یا واگذاری به بخش خصوصی (بخوانید دوستان سیاسی و اقتصادی) برداشت می‎شد و... 

9ـ تنزل منزلت، شأن و باور فرهنگیان با اعمال سیاست‌های غلط.

10ـ تنزل فعالیت‌های ‌تربیتی و پرورشی در مدارس و واگذاری جایگاه‌های تربیتی از سطح ستاد تا مناطق به افراد ناکارآمد و غیر متعهد 

11ـ عدم پرداخت مطالبات معلمان مانند پاداش بازنشستگی، حق‌الزحمه امتحانات، حق‌التدریس‌ها و... و وعده‌های غیر عملی هر روزه در صدا و سیما و جریحه‌دار کردن عواطف و احساسات معلمان.

12ـ عدم برنامه مدون، منسجم و علمی برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان که در سال 1395 و 1396 نارضایتی والدین و خانواده‌ها را در پی داشت. 

13ـ عدم پرداخت سرانه مدارس که موجب شد مدارس ناامیدانه دست به دامن اولیا شوند و عزت معلم و آموزش و پرورش خدشه‌دار شود. 

و ده‌ها مورد دیگر که در این مقال کوتاه نمی‌گنجد. 

حال از خوانندگان عزیز، خصوصاً معلمان دلسوز و مربیان متعهد و خانواده‌های دانش‌آموزان سئوالاتی را مطرح می‌توان پرسید که امید است مورد توجه و عنایت قرار گیرد. 

1ـ جناب آقای بطحایی گزینه معرفی شده دولت که دارای 34 سال سابقه خدمت در سطوح مختلف از صف تا ستاد است و بیش از 20 سال در ستاد مرکزی وزارت در شورای عالی آموزش و پرورش مرکز به حساب قانون‌گزاری آموزش و پرورش خدمت کرده‌ و در طی دولت یازدهم به عنوان مدیر کل دفتر وزارتی و قائم‌مقام وزیر و معاون مالی و پشتیبانی جناب آقای فانی معتمدترین فرد تصمیم‌گیرنده بوده، در سیزده مورد فوق‌الذکر چقدر سهیم است؟ 

2ـ جناب آقای بطحایی که در سال پایانی خدمت خود است و در طی 20 سال اخیر در شورای عالی آموزش و پرورش در سمت معاونت آن شورا حضور داشته و خود در جریان امور بوده چه تحولی در امر قانون‌گزاری و چه تحولی در حوزه مالی و پشتیبانی در طی چهار یا دو سال معاونت پشتیبانی ایجاد کرده و چقدر در مشکلات سهیم بوده است؟ 

3ـ جناب آقای بطحایی در حوزه مدارس خارج کشور نیز سابقه دارد و در طی دوران تصدی در معاونت پشتیبانی، مسئول اصلی مالی و ساماندهی انسانی بوده است. چرا وضعیت نیروی انسانی طی دو سه سال اخیر نابسامان است و اعتراض 1200 معلم خارج از کشور به خاطر عدم پرداخت مطالبات بحق و حقوق یکسره مطرح شده است؟ 

4ـ کلاس 40، 50 نفره در شهر تهران محصول سیاست‌های ساماندهی در دوران مسئولیت آقای بطحایی نیست؟ 

5ـ آقای بطحایی با تیمی که طی سال‌ها در شورای عالی آموزش و پرورش کار کرده‌اند و الان در حال پیگیری جلب آرای نمایندگان محترم مجلس است و در دولت یازدهم هم تیم آقای دکتر فانی بوده است چگونه می‌خواهد تحول ایجاد کند؟ 

6ـ اگر آقای بطحایی و تیم وزارت در دولت یازدهم که همگی دوستان آقای بطحایی بوده‌اند و هستند علاقمند و عاشق آموزش و پرورش بودند و به فکر منافع مادی و موقعیتی خود نیستند و نبودند، چرا بلافاصله پس از تصدی مسئولیت در وزارت، پرونده خود را به دانشگاه منتقل کردند؟ 

7ـ چرا ایشان پس از اینکه آقای دکتر فخر آشتیانی به عنوان وزیر انتخاب شدند به‌جای همکاری به سازمان مدیریت کوچ و آموزش و پرورش را رها کرد؟

8ـ به جناب آقای بطحایی که خود را در اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان بی‌گناه دانسته و معلمان را به قضاوت مجلس حواله می‌دهد و مسئولیت سه ساله خود را در صندوق ذخیره فرهنگیان نمی‌پذیرد و حتی دریافت ماشین از صندوق را منکر می‌شود، چگونه معلمان اعتماد کنند؟

9ـ جناب آقای بطحایی که خود را مقید به قانون می‌داند چگونه قانون منع تحصیلات دکترا همزمان با کار را برای معلمان اعمال می‌کرده، ولی خود همزمان با کار در وزارت مشغول تحصیل دکترا بوده؟ 

10ـ اگر قرار بود با تیم آقای دکتر فانی تحول اتفاق بیفتد می‌افتاد. چرا دوباره آقای بطحائی تیم گذشته را برای اخذ رأی گردهم آورده‌ و قول تصدی معاونت‌های آموزش و پرورش، معاونت حقوقی و معاونت پشتیبانی و مدارس خارج از کشور را به دوستان داده است؟ 

11ـ چرا در دوره مسئولیت جناب آقای بطحایی و دکتر فانی بیمه طلایی فرهنگیان به بدترین وضع خود رسید؟ 

در پایان به نظر می‎رسد رئیس‌جمهور محترم اگر خواهان پیشرفت، استقلال و عزت ایران اسلامی است باید با معرفی وزیری تحول‌خواه، خوش‌فکر، دارای متدولوژی، فکر و تیمی نو و خلاق آموزش و پرورش در حال احتضار را از رکود خارج کند. 

و العاقبه للمتقین 

جمعی از فرهنگیان سراسر کشور      

 

افزودن نظر

captcha
ارسال
انصراف

پربیننده‌ترین

مطلب دیگری نیست



این سایت با منابع شخصی راه اندازی شده است و حق تکثیر مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.